Ile trzeba zapłacić, by zostać głównym sponsorem krakowskich biegów?

fot. Paulina Kozieł/LoveKraków.pl

Koszty organizacji Królewskiej Triady Biegowej w 2018 i 2019 roku wyniosły prawie 10,5 mln zł. Pieniądze od Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń, sponsora tytularnego trzech sztandarowych imprez, wystarczyły na pokrycie około 30 proc. wydatków, ale miasto niewiele dopłaca do biegów.

Od 2016 roku Cracovia Maraton, Bieg Trzech Kopców i Cracovia Półmaraton Królewski tworzą Królewską Triadę Biegową. Osoby, które w trakcie jednego sezonu ukończą trzy krakowskie biegi, są dodatkowo honorowane. W pierwszych dwóch latach projektu otrzymywały dodatkowe statuetki, zaś od 2018 roku medale za poszczególne biegi są tak zaprojektowane, by wspólnie tworzyły jedno okazałe trofeum. W ubiegłym roku KTB udało się zdobyć ponad 900 osobom.

Kto za to zapłacił 

Sprawdziliśmy, ile kosztowała organizacja triady i imprez towarzyszących w dwóch ostatnich sezonach. W 2018 roku było to ok. 5 mln 170 tys. zł, zaś w ubiegłym – 5 mln 315 tys. zł. Pieniądze od partnerów wystarczyły na pokrycie 60 proc. Za zostanie sponsorem tytularnym trzech biegów PZU musiał wyłożyć każdego roku ponad 1,5 mln zł. Podobną kwotę organizator – Zarząd Infrastruktury Sportowej – pozyskał od mniejszych partnerów.

Udział w imprezach nie jest bezpłatny. Za otrzymanie pakietu startowego, a potem medalu musi zapłacić większość uczestników. W 2018 roku opłaty biegaczy stanowiły 25 proc. budżetu (1 mln 288 tys. zł), a w ubiegłym już 32 proc. (1 mln 708 tys zł). Brakujące środki dokłada się z kasy miasta. W 2018 Kraków wziął na siebie 15 procent kosztów (760 tys. zł), a rok temu już tylko 10 proc. (533 tys. zł).

Promocja

Specjaliści podkreślają, że sport jest dobrą formą promocji miasta w Polsce i za granicą. – Wszystkie badania pokazują, że najtańsza jest promocja poprzez organizowanie imprez sportowych – tych do oglądania i tych, w których sami możemy wziąć udział – mówił w 2018 roku Krzysztof Kowal, dyrektor Zarządu Infrastruktury Sportowej.

Po każdym dużym wydarzeniu miasto zleca niezależnej firmie obliczenie tak zwanego ekwiwalentu reklamowego. Jest to szacunkowa kwota, którą należałoby wydać na reklamę, by odnieść podobny efekt promocyjny.

Królewską Triadę Biegową 2018 pod lupę wzięła firma Pentagon Research. – Ekwiwalent dla 17. PZU Cracovia Maraton wyniósł 4,2 mln zł, dla 5. PZU Cracovia Półmaraton 5,1 mln zł, a dla 12. PZU Bieg Trzech Kopców – 765 tys. zł – informuje Jerzy Sasorski, rzecznik prasowy ZIS.

Ekwiwalent reklamowy za wydarzenia w ramach KTB 2019 jest jeszcze opracowywany.