Piłka nożna w Krakowie to nie tylko Wisła i Cracovia. W naszym mieście istnieje łącznie aż 39 różnych klubów piłkarskich. Wśród nich są przedstawiciele ekstraklasy, drużyny z bogatą historią, ale również kluby mniejsze, które na szczyt nigdy się nie dostały i prawdopodobnie nie dostaną. Do tych ostatnich można zaliczyć dosyć specyficzną grupę krakowskich klubów - kluby przyzakładowe, które powstawały w ubiegłym wieku.
Dziś większość z tych klubów to jedynie relikt historii. Na piłkarskiej mapie Krakowa wciąż znaleźć można drużynę Tramwaju czy Armatury, jednak szukać trzeba naprawdę długo i głęboko. Sylwetki między innymi tych klubów przyzakładowych postanowiliśmy przybliżyć naszym Czytelnikom.
Od Łagiewianki do Armatury
W okresie dwudziestolecia międzywojennego, w roku 1928, przy krakowskich zakładach pracy powstały dwa kluby piłkarskie. Jednym z nich była Armatura, która swój początek wzięła od innej drużyny - Łagiewianki. Drużyny, w której swą karierę rozpoczynał Tadeusz Parpan - do niedawna ostatni reprezentant Cracovii i zdobywca bramki w narodowej reprezentacji Polski. To właśnie jego imię nosi stadion położony przy ulicy Chmielnej, na którym swoje mecze w roli gospodarza rozgrywa drużyna Armatury.
Takich postaci jak Parpan w historii klubu nie było jednak zbyt wiele. Piłkarską karierę rozpoczynali tu między innymi późniejszy zawodnik Cracovii czy Korony Kielce, Piotr Bagnicki, a także Sebastian Steblecki, który aktualnie występuje w holenderskim SC Cambuur-Leeuwarden. Aktualnie Armatura, która w ostatnich latach słynęła głównie z sekcji siatkarskiej, występuje na najniższym szczeblu rozgrywkowym - w Klasie C. Tam jednak idzie jej całkiem nieźle - zawodnicy Armatury wygrali wszystkie sześć spotkań i zajmują pozycję lidera.
Okrągła rocznica Tramwajarzy
Na szczeblu nieco wyższym, bo w A-klasie, występuje obecnie inna przyzakładowa ekipa - Tramwaj Kraków. Klub, który od pięciu lat nosi nazwę Dębnickie Towarzystwo Sportowe Tramwaj Kraków, co nietrudno wywnioskować, ma swoją siedzibę w dzielnicy Dębniki. Założony przez tramwajarzy klub w tym roku obchodzi jubileusz 70-lecia działalności, która rozpoczęła się w ostatnim roku II wojny światowej. Najnowsza historia Tramwaju to jednak głównie spadek formy. W roku 2011 Tramwajarze pożegnali się z V ligą, a trzy lata później w barażowym spotkaniu musieli uznać wyższość Zjednoczonych Branice i z klasy okręgowej spadli do A-klasy.
Kibice Cracovii z pewnością kojarzą dobrze osobę Marka Bastera - zawodnika, który w połowie ubiegłej dekady rozegrał w barwach Pasów kilkadziesiąt spotkań w ekstraklasie. To właśnie on pozostaje do dziś najbardziej znanym wychowankiem Tramwaju. Tramwaju, który zajmuje obecnie miejsce w środku tabeli krakowskiej Klasy A i niewiele wskazuje na to, aby w najbliższym czasie miał zmienić ligowe otoczenie.
Wisła i Pasy połączone Kablem
Prawdopodobnie najciekawsza i najbliższa kibicom Cracovii i Wisły historia wiąże się za to z innym założonym w 1928 klubem - Kablem Kraków. Niedługo po osiągnięciu "pełnoletności", klub został na krótki czas przechrzczony w kierunku radzieckim i przyjął nazwę Stal, jednak od roku 1955 funkcjonuje on pod nazwą "KS Kabel", która do dziś jest kojarzona w środowisku piłkarskim. Choć sam klub już nie istnieje, to właśnie jego niegdysiejsze tereny stanowią obecnie bazę treningową Cracovii przy ulicy Wielickiej.
Przy tej samej ulicy mieści się również siedziba Tele-Foniki - tak tak, tej samej Tele-Foniki, której właścicielem jest Bogusław Cupiał, a więc człowiek związany z Wisłą. To właśnie w ręce tej firmy trafiły w 2000 roku tereny Kabla, który wkrótce został stamtąd wyeksmitowny i przestał istnieć. Skąd więc na tamtych terenach znalazła się Cracovia? Spieszymy z tłumaczeniami. Niedługo potem doszło bowiem do nietypowej zamiany - Tele-Fonika Kable oddała swoje grunty Cracovii w zamian za tereny przy alei 3. maja. W ten sposób Pasy zadomowiły się przy ulicy Wielickiej - niemalże vis-a-vis siedziby Tele-Foniki, zaś stadion Wisły stanął nieopodal obiektu sąsiadki. Historia Kabla niejako łączy więc w sobie przeszłość dwóch największych klubów i tłumaczy aktualną lokalizację ich baz treningowych i stadionów.