Mieszkańcy przeciwni parkingowi przy stadionie Wisły

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Spośród prawie 200 uwag złożonych przez mieszkańców do koncepcji zagospodarowania terenu wokół Stadionu Miejskiego im. H. Reymana zdecydowana większość wyraża sprzeciw wobec planów miasta. Największe kontrowersje budzi budowa parkingu od strony Błoń.

Plan zagospodarowania otoczenia stadionu obejmuje przede wszystkim budowę miejsc parkingowych. Łącznie ma ich być ok. 1200, przy czym największy opór budzi parking planowany od strony al. 3 Maja, który miałby pomieścić ok. 500 samochodów i ok. 40 autokarów.

Szczegóły koncepcji Zarząd Infrastruktury Sportowej przedstawił pod koniec sierpnia (pisaliśmy o tym TUTAJ). Parkingi mają być ażurowe, by nie zasłonić stadionu. Po przeciwnej areny stadionu znalazłby się m.in. sklepik i interaktywne muzeum. W narożniku, przy parku Jordana, władze Wisły Kraków chciałyby umiejscowić pomnik Henryka Reymana oraz aleję gwiazd. Od strony al. 3 Maja miałoby się natomiast zmieścić jeszcze boisko.

W ostatnich tygodniach trwały konsultacje z mieszkańcami w tej sprawie. Wpłynęło 187 uwag, przy czym 168 z nich pokrywało się treścią, w ramach zorganizowanej akcji mieszkańców sprzeciwiających się planom inwestycji. Jak podaje ZIS, wniosków odrębnych pod względem treści było 20.

Będą korekty

– Cały czas analizujemy te uwagi, próbujemy się do nich ustosunkować – mówi nam Katarzyna Stępniewska-Walaszczyk z ZIS. Można się spodziewać, że przedstawiona wcześniej koncepcja zostanie zmodyfikowana, ale jednostka nie precyzuje na razie, jak daleko pójdą te zmiany.

Poza samą kwestią parkingu, uwagi dotyczyły szerzej rozumianej komunikacji wokół stadionu. Pojawiła się m.in. propozycja, by al. 3 Maja od strony al. Focha była zamknięta dla ruchu ogólnego, a przeznaczona dla pieszych i rowerzystów. – To są kwestie, którymi my się nie zajmujemy, dlatego będziemy prosić o stanowisko Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu – zapowiada przedstawicielka ZIS. Jak mówi, wszystkie zgłoszone uwagi wymagają analizy i trudno na tym etapie oceniać, w którą stronę pójdą dalsze decyzje.

Dzielnica czeka na dokumenty

Choć komunikat ZIS z sierpnia mówi o tym, że przeprowadzono konsultacje z Dzielnicą V Krowodrza, rada dzielnicy dotychczas nie wydała żadnej opinii w tej sprawie. – Czekamy na to, by Zarząd Infrastruktury Sportowej przekazał nam dokumentację. Wtedy będziemy mogli zająć oficjalne stanowisko – mówi nam Maciej Żmuda, przewodniczący dzielnicy.

Radni dzielnicy zaangażowali się w sprawę indywidualnie. Wśród nich m.in. radny Marcin Grega, który pod hasłem „Nie dla Błoniostrady” zmobilizował mieszkańców do wysyłania wniosków w ramach konsultacji.

– Przy tym układzie drogowym i przy wykorzystaniu al. 3 Maja, Błoń i parku Jordana przez spacerowiczów, rolkarzy, rowerzystów, rodziców z dziećmi, za niedopuszczalne uważamy dokładanie w ten rejon ruchu samochodowego w takiej ilości – komentuje radny. W jego ocenie mieszkańcy okolicy radzą sobie spokojnie bez tych parkingów, a pomysł ZIS spowoduje korki, smog i zmniejszenie poziomu bezpieczeństwa. – Pytanie do mieszkańców powinno brzmieć, czy chcą mieć w sąsiedztwie drugą Tauron Arenę i duże centrum handlowe, ze wszystkimi konsekwencjami – ocenia.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Krowodrza